вторник, 28 февраля 2017 г.


Рада вітати Вас 

на своєму блозі!


Поважай і розумій дитину, тоді вона відповість тобі тим же. Ось головна змістовна лінія, що проходить через мою педагогічну діяльність. Робота вчителя – це безмежне поле, на якому потрібно завзято та наполегливо працювати. Щодня пошук, щодня несподіванки, то прикрі, то кумедні. Щодня – відкриття, які неможливі без натхнення. Інколи думаєш – досить…Але є в нашій роботі щасливі й радісні моменти, заради яких хочеться працювати, вдосконалюватися, і тоді схаменешся – все недаремно! І знову починаєш спочатку…
А.С. Макаренко зазначав, що «…діти – це життя, і життя прекрасне, і ставитися до них треба як до товаришів і громадян, поважати їхнє право на радість і обов’язок відповідальності». Учитель є творцем дитячих душ, процес педагогічної творчості постійно надихає на пошуки нових методів і форм роботи з учнями.
Розуміти дітей – означає володіти щонайвищою майстерністю їхнього виховання. Хто виховує хороших людей, той і перемагає. Ми повинні піднятися до розуміння того, що кожна дитина, кожен учень – це Особистість, яку ми повинні відчути серцем, підтримати в разі необхідності, вселити надію на щасливе майбутнє. Головне – створити в дитині Людину. Це як збудувати храм, що завжди непросто. Для цього потрібно змінити свою свідомість, перейти на інший рівень. Одягти інші окуляри. Інакше подивитися на світ. Але тільки так можна і себе вдосконалити і допомогти іншим досягнути життєвого успіху. 
Учитель - це покликання, учительство - це служіння, а не робота. 
Актуальність досвіду. Сучасний етап розвитку українського суспільства і держави, поступова інтеграція країни в європейський простір вимагають від української школи підготовки інтелектуально розвиненої молоді, творчої особистості, підготовленої та адаптованої до реалій сучасного життя. Велика роль у цьому процесі належить розвитку математичної освіти. Особливої актуальності набуває розвиток обдарованих учнів у вивченні математики.
Основна ідея педагогічного досвіду. Формування математичної освіти шляхом упровадження новітніх технологій, систематизація роботи з обдарованими дітьми.
Новизна педагогічних ідей досвіду  полягає у створенні рекомендацій щодо розвитку творчої особистості у викладанні математики, гуманізація змісту уроку, використання інтерактивних методів навчання, інформаційних технологій, систематизація роботи з обдарованими учнями.
Практичне значення. Запропонована система роботи максимально сприяє розвитку в обдарованих учнів математичних здібностей, вихованню любові до математики.
Технологія реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових.
Працюючи над проблемою «Система роботи з обдарованими дітьми», намагаюсь не загубити жодного учня, даю шанс кожному розкрити себе. Моє завдання – переконати учнів у тому, що навіть мінімальний рівень математичних знань піднімає їх на вищий рівень людського спілкування. Але не менш важливим є завдання – робота з обдарованими учнями.
На кожному уроці створюю об’єктивні умови для нагромадження кожним учнем власного особистого досвіду за допомогою стимулювання, активізації, спонукання до самостійного пошуку знань.
Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, учень сучасної школи повинен володіти певними якостями, тому я допомагаю дітям у цьому, виступаючи організатором усіх видів діяльності учнів як компетентний консультант і помічник. Мої професійні вміння спрямовані на діагностику діяльності та розвитку учнів. Це досягається за допомогою освітніх технологій, різних методів і форм навчання. Використовую колективні форми роботи (під час вивчення нового матеріалу), створюю проблемні ситуації, взаємоперевірку творчих робіт, призначаю учнів-асистентів (із обдарованих).
Особистісно-орієнтоване навчання – це таке навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність. Таку технологію застосовую системно, що дає можливість розвиватись обдарованим дітям. Застосовую рівневі завдання: репродуктивні та творчі (проблемні). Звичайно, використовую диференційований підхід.
Велике значення для розвитку обдарованих учнів має групове навчання, як спосіб розв’язання спільної проблеми. При цьому розвиваються комунікативні вміння, які допомагають розв’язувати проблеми, формують довірливість. Консультантами, як правило, виступають обдаровані діти, які перебувають у ролі «вчителя», але передує цій роботі уважне вивчення теми, розв’язування задач, навчання учнів у групі, що дає їм можливість саморозвиватися. Робота в парах – один із методів самостійної роботи учнів.
Ігрові технології навчання – ефективний засіб активізації всіх учнів, де вони можуть  повністю розкритися: «Інтерв’ю», «Історична зупинка», «Знайди загублене», «Так-ні» тощо.
При проведенні уроків математики використовую мультимедійні презентації. Такі уроки дають можливість одержати більший обсяг інформації й завдань за короткий період. До створення презентацій залучаю обдарованих дітей.
У процесі проведення будь-якого уроку визначаються здібності учня, його нахили. Роботу з обдарованими проводжу в певній системі (додаток 1).
Виявляю обдарованих (з третього класу):
-         самооцінка здібностей;
-         спостереження (урок, індивідуальні заняття, факультативи);
-         участь у конкурсах, олімпіадах;
-         аналіз досягнень учнів;
-         позаурочна діяльність;
-         взаємозв’язок з сім’єю.
            Форми роботи з обдарованими учнями:
-         індивідуальний підхід, елементи диференційованого навчання, нестандартні форми уроку;
-         додаткові заняття, підготовка до олімпіад, інтелектуальні ігри, консультації;
-         використання сучасних засобів інформації (Інтернет, електронні енциклопедії. ігри тощо);
-         конкурси;
-         підготовка до участі в шкільному, міському, обласному етапах олімпіади.
У роботі з дітьми слід завжди бути доброзичливою й чуйною, відчувати їх потреби й інтереси, бути готовою до виконання різних обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих учнів, особливо при підготовці учнів до олімпіад. Проводжу вирівнювальні підготовчі заняття щодо повторення задач минулого року. Ця робота включає як індивідуальні, так і диференційовані форми навчання. Розв’язуємо з учнями завдання І і ІІ етапів попередніх олімпіад, проводжу «міні-олімпіади». Застосовую здебільшого проблемний метод у навчанні, даю змогу учням самостійно знайти розв’язок творчих завдань.
Позакласна робота з математики сприяє зацікавленості учнів предметом, розвиває творчість.
Висновок. Завдання вчителя:
-         знайти;
-         зберегти;
-         розвинути;
-         удосконалити;
-         синтезувати;
-         класифікувати;
-         застосувати;
-         проаналізувати;
-         підсумувати;
-         оцінити;
-         проілюструвати;
-         підтримати.
Рекомендації
для організації роботи з обдарованими учнями
Щоб розвинути творчі здібності обдарованих дітей, учитель математики слід:
1. Підхоплювати думки учнів та оцінювати їх одразу, підкреслюючи оригінальність, важливість.
2. Не вимагати запам’ятовувати схеми, таблиці, формули, односторонні рішення, де є багато варіативні способи.
3. Попереджати агресивне ставлення учнів до здібних дітей. Пояснювати здібному, що це характерно, розвивати в нього терпимість ф впевненість.
4. Розсіювати страх у талановитих дітей.
5. Стимулювати й підтримувати ініціативу.
6. Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
7. Розвивати критичне сприйняття дійсності.
8. Давати завдання підвищеної складності.
9. Використовувати творчу діяльність учнів.
10. Залучати до творчої пошукової роботи.
11. Активно залучати учнів до участі в олімпіадах, роботі МАН, творчих конкурсах, змаганнях.
12. Відзначати досягнення учнів, стимулювати їх.
Рекомендації
для організації роботи учителя математики
 при підготовці до олімпіад
Робота вчителя повинна носити системний характер, бути неперервною, спланованою на перспективу.
Доолімпіадний період: починається на початку навчального року, передбачається робота в закладі, робота гуртків, окремих груп тощо.
Підготовка включає:
1. Підготовчі заняття, під час яких йде повторення задач минулого олімпіадного сезону за допомогою індивідуалізації й диференціації навчання. Обов’язкова робота в групах.
2. Розв’язування задач І й ІІ етапів попередніх олімпіад.
3. «Міні-олімпіади» з учнями, їхнє психологічне налаштування.
І етап олімпіади – шкільна олімпіада.
1. Участь беруть усі бажаючі.
2. Підбір завдань повинен бути диференційованим – завдання 3-х рівнів:
- завдання продуктивного характеру для більшості учнів;
- завдання, які потребують творчого підходу до розв’язання;
- завдання, рівень яких відповідає ІІ, ІІІ етапам олімпіади.
ІІ етап олімпіади – міська олімпіада.
1. Провести попередньо семінар-практикум для вчителів щодо ознайомлення з вимогами виконання завдань за рівнями складності.
2. Заочна олімпіада, що проходить у декілька етапів і передбачає ознайомлення учнів з розв’язками запропонованих задач.
3. Індивідуальна робота з учнями.

Рекомендації
щодо проведення позакласної роботи
з обдарованими учнями
1. Підготовка учнів до олімпіад.
2. Дослідницька робота в МАН.
3. Участь у гуртках, факультативах.
4. Участь в інтелектуальних іграх.
5. Робота над проектом.
6. Участь в олімпіадах ВУЗів.
7. Участь у науково-практичних конференціях.

8. Гра «Що? Де? Коли?» тощо.
Список літератури
1.   Азарова Л.Н. Как развивать творческую индивидуальность младших школьников // Журнал практического психолога. - 1998. - №4. - С. 83.
2.   Гильбух Ю.З. Внимание: одаренные дети. - М.: Знание, 1991.
3.   Красноголов В.О. Визначення поняття «обдарованість» у зарубіжній психолого-педагогічній літературі // Обдарована дитина. — 1998. — №5—6.
4.   Красноголов В.О. Комплексна психодіагностика якостей. Визначення творчої індивідуальності дітей і шляхів її розвитку // Обдарована дитина. — 1999. — №2.
5. Матюшкин А.М. Концепция творческой одаренности // Вопросы психологии. - 1989. - №6. - С. 29-33.
6.   Матюшкин А.М. Загадки одаренности. - М., 1992.
7.   Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М., 1972.
8. Одаренные дети. Пер. с англ./ Под общ. ред. Бурменской Г.В., Слуцкого В.М. - М.: Прогресс, 1991. - 383 с.
9. Савенков А.И. Диагностика детской одаренности как педагогическая проблема // Педагогика. — 2000. — №10. — С.87—94.
10. Шрагина Л. И. Оригинальность и творчество // Практична психологія і соціальна робота. — 1999. — №3. — С.38 – 40.
11. Шумакова Н.Б. Междисциплинарный подход к обучению одаренных детей // Вопросы психологии. -1996. - №3. - С. 34.
12. Шумакова Н.Б. и др. Исследование творческой одаренности с использованием тестов П. Торренса у младших школьников // Вопросы психологии. - 1991. - №1. - С. 27.




Комментариев нет:

Отправить комментарий